'Zwart gat bombardeert aarde met straling'

Wetenschappers hebben ontdekt dat een zwart gat in het centrum van de Melkweg een bijzondere vorm van kosmische straling richting de aarde slingert.

Het gaat om een zwart gat dat elektrisch geladen deeltjes uitstoot.

Deze protonen, elektronen en atoomkernen botsen met bijzonder grote snelheid op de atmosfeer van de aarde.

Dat meldt een internationaal onderzoeksteam met twee sterrenkundigen van de Universiteit van Amsterdam in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Gammastraling

Wetenschappers speuren al een eeuw naar de bron van de zeer energierijke kosmische straling. Van de meeste deeltjes is het vrijwel onmogelijk om te herleiden waar ze vandaan komen. Protonen, elektronen en atoomkernen, zijn namelijk elektrisch geladen en worden daardoor afgebogen door de magnetische velden die ze op hun weg door de ruimte tegenkomen.

Bij de kosmische straling zit echter ook gammastraling. Deze vorm van straling reist in een rechte lijn. Met behulp van groep telescopen in Namibië slaagden de wetenschappers er uiteindelijk in om de gammastraling te herleiden tot het zwarte gat in het centrum van de Melkweg.

Deeltjesversneller

Volgens de wetenschappers is het 'stralende' zwarte gat een soort galactische deeltjesversneller die honderd keer krachtiger is dan de deeltjesversneller LHC in Genève.

"Het is super dat we met elkaar, dankzij jarenlang meten en modelleren, nu eindelijk de bron van gammastraling hebben getraceerd", verklaart de Nederlandse onderzoeker David Berge op nieuwssite Astronomie.nl.