'Slangen voeren aanval binnen oogwenk uit'

Slangen vallen sneller aan dan mensen met hun ogen kunnen knipperen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als ratelslangen en adders hun prooien aanvallen, schieten ze binnen een tiende van een seconde op hun doel af.

Mensen doen er twee keer zo lang over om met hun ogen te knipperen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Louisiana in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Handschoen

De wetenschappers filmden een zwarte rattenslang, een Texaanse ratelslang en enkele adders terwijl de dieren door een proefpersoon werden lastig gevallen met een pluche handschoen.

De slangen vielen verschillende keren uit naar de handschoen. Uit de opnames bleek dat al die aanvallen binnen een tiende van een seconde werden uitgevoerd. Het lichaam van de slangen bereikte bij de uitvallen steeds een versnelling van minimaal honderd meter per seconde kwadraat.

De versnelling van de dieren ligt daarmee twee keer zo hoog als de G-krachten waarmee piloten van straaljagers te maken krijgen, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Mythe

Tot nu toe werd aangenomen dat adders hun aanvallen sneller uitvoeren dan andere soorten slangen. Maar dat blijkt een mythe. Alle slangensoorten handelen ongeveer even snel als ze een prooi of bedreiging zien, zo concluderen de Texaanse wetenschappers.

Door de razendsnelle aanvallen zijn de slangen hun prooien in de natuur (konijnen en ratten) veel te snel af.