Wetenschappers kweken kippen met 'dinosauruspootjes'

Wetenschappers zijn erin geslaagd om kippenembryo's te kweken die dezelfde soort kuitbenen ontwikkelden als dinosaurussen.

Het kuitbeen was bij de nog ongeboren kippen relatief lang en zat vast aan de enkel, net als in fossielen van dinosaurussen.

De verandering in de anatomie van de dieren werd bewerkstelligd door één specifiek gen uit te schakelen bij de kippen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Chili in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution.

Vogels

Het is al langer bekend dat vogels 145 miljoen jaar geleden afstamden van de theropoda, een groep tweepotige vleesetende dinosaurussen. Met het nieuwe experiment wilden de wetenschappers onderzoeken hoe de anatomie van de dieren in de loop van de evolutie is veranderd op genetisch niveau.

Kippen en andere vogels hebben een relatief kort kuitbeen, dat niet in verbinding staat met enkel (er zit een botje tussen). Bij de theropoda liep het kuitbeen wel helemaal door totaan de enkel.

De onderzoekers ontdekten dat één gen verantwoordelijk is voor die anatomische aanpassing. Door het gen met de naam IHH uit te schakelen in kippenembryo's draaiden ze de evolutionaire verandering terug.

De embryo's begonnen door de genetische aanpassing dinosaurusachtige kuitbenen te ontwikkelen, zo stelden de onderzoekers vast. "Het resultaat was een kippenembryo met dinosauruspootjes", verklaart hoofdonderzoeker Alexander Vargas op ABC News.

Geen van de kippen met dinosauruspootjes zag uiteindelijk het levenslicht. De groei van de genetisch gemanipuleerd embryo's werd voortijdig afgebroken.