'Spinnen eten vaker vegetarisch dan gedacht'

Hoewel er lange tijd anders over gedacht werd, blijken er spinnen te zijn die regelmatig een vegetarische maaltijd eten, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Spinnen staan voornamelijk bekend als roofdieren die jagen op prooien zoals insecten, kleine vissen, kikkers en zelfs vleermuizen. Maar nu blijkt dat lange tijd onderbelicht is gebleven dat de dieren ook vaak planten, gras, nectar en stuifmeel eten, melden Zwitserse en Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Arachnology.

De wetenschappers analyseerden een groot aantal eerdere studies naar het eetgedrag van spinnen. Uit hun bevindingen blijkt dat spinnen uit meer dan tien evolutionaire families naast vlees ook plantaardig voedsel tot zich nemen.

Deze deels vegetarische spinnen komen voor op alle continenten en eten zeer verschillende plantensoorten: van varens tot orchideeën.

De meeste planten worden gegeten door zogenoemde springspinnen. Deze opmerkelijke dieren zijn te herkennen aan hun vier paar ogen en zijn voor bijna 60 procent verantwoordelijk van alle 'spinnenmaaltijden' waarbij plantaardig voedsel werd gegeten.

Overlevingmechanisme

Hoofdonderzoeker Martyn Nyffeler van de Universiteit van Basel vindt het verbazingwekkend dat er nog weinig specifiek onderzoek is gedaan naar het vegetarische gedeelte van het dieet van spinnen.

De gewoonte om planten te eten is volgens Nyfeller een belangrijk overlevingsmechanisme voor de dieren. "Het vermogen van spinnen om voedingsstoffen te onttrekken uit planten verbreedt hun voedingsbasis", verklaart hij op nieuwssite Eurekalert. "Het helpt ze om in leven te blijven in tijden waarin insecten schaars zijn."

Daarnaast heeft de variatie in het dieet van spinnen ook voordelen op het gebied van voeding. "Voedingsstoffen worden namelijk beter opgenomen bij een gemixt dieet."