Nieuwe visetende en zwemmende spin ontdekt in Australie

Onderzoekers hebben in Australië een bijzondere spin ontdekt die in staat is om te zwemmen en zich te voeden met vis en andere waterdieren.

Dit maakte wetenschapper Brian Greene bekend op het Wereld Wetenschapsfestival in de Australische stad Brisbane, meldt website Mashable Australia.

De spin leeft in wateren nabij Brisbane. Het dier vangt signalen op van trillingen op het wateroppervlak als een prooi in de buurt is. Vervolgens gaat de spin het water in om zijn prooi op het land te krijgen en te verslinden.

Naast vissen zijn ook insecten en padden een potentiële prooi. Mensen lopen geen gevaar. ''Ik ben gebeten door deze spin en dat is niet bijzonder gevaarlijk", stelt wetenschapper van het Queensland Museum Robert Raven. "Het prikte alleen een beetje."

De ontdekte spin is niet de enige die zich in het water begeeft en vis eet. Wereldwijd zijn er meerdere semi-waterspinnen.

Greene heeft de spin naar zichzelf vernoemd: dolomedes briangreenei. Het dier, ondergebracht in het Queensland Museum, gaat voortaan door het leven als 'little Brian'.