Oudste resten van dennenboom ontdekt

Wetenschappers hebben in Canada het oudste fossiel van een dennenboom ontdekt.

Het 140 miljoen jaar oude overblijfsel van de boom werd aangetroffen in een rotsformatie in Nova Scotia, een oostelijke provincie van Canada. Het gaat om een klein verkoold twijgje met openingen waaruit ooit dennennaalden groeiden.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Geology.

Bosbranden

Dennenbomen behoren tot de wijdst verspreidste geslachten van bomen ter wereld. Er bestaan vele tientallen soorten. Zo komt de grove den vooral in Europa voor, terwijl de rode den alleen in Japan, China en Taiwan is te vinden.

Wetenschappers buigen zich al jaren over de vraag wanneer dennenbomen voor het eerst zijn ontstaan en waar. Het twijgje uit Canada is meer dan elf miljoen jaar ouder dan alle andere fossielen van dennenbomen die tot nu toe zijn ontdekt.

Het is niet zo verrasssend dat het nieuwe ontdekte fossiel verkoold is. De wereld ging 140 miljoen jaar geleden namelijk gebukt onder een sterk broeikaseffect, waardoor er veel bosbranden ontstonden.

Dennenappels

Dennenbomen pasten zich goed aan die omstandigheden aan. De zaden in dennenappels kunnen nog ontkiemen als ze verschroeid zijn. Wanneer een bos volledig wordt verwoest, herstelt de populatie dennenbomen zich daarom vaak weer.

"Dennenbomen zijn vandaag de dag nog steeds goed bestand tegen vuur", aldus hoofdonderzoeker Howard Falcon-Lang op BBC News. "Het fossiel laat zien dat er al bosbranden plaatsvonden in de eerste bossen waar de bomen groeiden. Deze branden hadden waarschijnlijk grote invloed op de evolutie van de dennenboom."