'Ogen van vlinders zijn extreem gevoelig voor kleur'

Sommige vlindersoorten kunnen kleuren waarschijnlijk bijzonder goed herkennen en zelfs beter onderscheiden dan mensen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De ogen van de blauwe vlindersoort Graphium sarpedon bevatten zeker vijftien soorten lichtgevoelige cellen. Ter vergelijking: in de ogen van mensen zitten er slechts drie.

Door het grote aantal verschillende fotoreceptoren in hun ogen kunnen de vlinders waarschijnlijk razendsnel bloemen en kleurenpatronen op de vleugels van hun soortgenoten herkennen, zo melden Japanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in Ecology and Evolution.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door tweehonderd vlinders te vangen en de ogen van de dieren in hun laboratorium aan testjes te onderwerpen.

Licht

Het onderzoek wees uit dat alle vijftien fotoreceptoren van de insecten worden gestimuleerd door specifieke kleuren. Eén van de cellen reageerde bijvoorbeeld sterk op ultraviolet licht.

Drie andere soorten receptoren werden vooral geactiveerd door blauwtinten en weer vier andere cellen reageerden op groen licht.

De blauwe vlinders zien daardoor waarschijnlijk bijzonder veel details van kleuren. "Tot nu toe was negen het hoogste aantal fotoreceptoren dat ooit was aangetroffen bij een insect (een andere vlinder, red)", verklaart hoofdonderzoeker Kentaro Arikawa op Discovery News.

Bloemen

De wetenschappers vermoeden dat de vlinders zeer snel bepaalde bloemsoorten kunnen herkennen waaruit ze honing eten.

Maar de fotoreceptoren helpen de diertjes waarschijnlijk ook om mogelijke partners te ontdekken in hun directe omgeving. De kleurpatronen op de vleugels van mannetjes en vrouwtjes verschillen namelijk licht.