'Ichtyosaurus stierf uit door klimaatverandering'

Ichtyosaurussen stierven ongeveer honderd miljoen jaar geleden uit door klimaatverandering, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De drie meter lange zeereptielen konden zich niet aanpassen aan de opwarmende oceanen, en het stijgende zeeniveau in het geologische tijdperk Krijt.

De dieren evolueerden waarschijnlijk te traag om te overleven.

Dat melden Britse en Belgische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Dolfijnachtig

Ichtyosaurussen waren dolfijnachtige reptielen die snel konden zwemmen, maar ook diep konden duiken. Ze jaagden vooral op kleine vissen en inktvissen. De grote vraag is waarom deze zeedieren honderd miljoen jaar geleden uitstierven en haaien wel overleefden.

De wetenschappers analyseerden de vondsten van alle fossielen van Ichtyosaurussen tot nu toe en berekenden met computermodellen hoe groot de populaties waren in verschillende tijdperken.

Fases

Uit het onderzoek blijkt dat de zeereptielen in twee fases uitstierven, zo meldt nieuwssite Science Now. Eerst werd de populatie flink uitgedund door een mysterieuze gebeurtenis, ongeveer honderd miljoen jaar geleden.

Daarna bleef er slechts een klein groepje Ichtyosaurussen over. De diersoort ging vier miljoen jaar later definitief kopje onder toen de aarde flink opwarmde.

"De Ichtyosaurussen waren niet meer in staat om zich aan te passen aan de opwarming", verklaart hoofdonderzoeker Valentin Fischer op BBC News. Dat kwam vooral door de kleine populatie. "Ze evolueerden zeer langzaam in de laatste vijftig miljoen jaar van hun bestaan."

Het blijft onduidelijk waarom de populatie Ichtyosaurussen in eerste instantie zo sterk afnam. "De dieren verdwenen zomaar terwijl het goed bleef gaan met veel zeedieren waarmee ze samenleefden", verklaart onafhankelijk onderzoeker David Martill. "Er is toen iets mysterieus gebeurd. Wat dat was, blijft een raadsel."