'Blaasbacterie haakt zich vast aan urineweg als mensen plassen'

Een bacterie die vaak blaasontstekingen veroorzaakt, gebruikt haakjes om zichzelf aan de urineweg vast te klampen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De bacterië met de naam Escherichia coli heeft haarachtige tentakels met haakjes aan de uiteinden.

Daarmee klampen de organismen zich vast aan cellen om hen heen wanneer er urine door de urineweg stroomt, zodat ze niet worden uitgeplast.

Dat melden Zwitserse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Druk

De haakjes van Escherischia coli zijn gemaakt van een eiwit, genaamd FimH. De wetenschappers er voor het eerst in om dit eiwit te isoleren uit de bacterie, zonder de structuur van de moleculen te beschadigen. Daardoor kon het materiaal waarvan de E.coli-haakjes zijn gemaakt uitgebreid worden onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt dat het eiwit zich op een bijzonder manier gedraagt als het onder grote druk komt te staan, zoals in de urineweg gebeurt tijdens het urineren. Fimh hecht zich dan vast aan moleculen om hen heen, menselijke cellen bijvoorbeeld.

Volgens hoofdonderzoeker Tim Maier suggereert die bevinding dat E. coli-bacteriën zich automatisch vasthaken in de urineweg zodra mensen beginnen te plassen, of zich grondig wassen. "Dat maakt het heel moeilijk om ze weg te spoelen", verklaart hij op nieuwssite New Scientist.

Medicijn

De wetenschappers hopen dat ze door de ontdekking een nieuwe behandeling tegen blaasinfecties  kunnen ontwikkelen.

Ze willen E. coli te ontdoen van zijn haakjes door de bacterie bloot te stellen aan een medicijn dat de aanmaak van FimH blokkeert. Zo'n middel is nog ver weg. Maar als het de wetenschappers lukt om het medicijn te ontwikkelen, hoeven blaasontstekingen niet langer te worden behandeld met antibiotica.