'Fossiel van oudste kameleon ontdekt'

Amerikaanse wetenschappers hebben het oudst bekende fossiel van een kameleon ontdekt.

Het gaat om een babykameleon die vermoedelijk 100 miljoen jaar geleden tijdens een bosbrand in Zuidoost-Azië bedolven raakte onder smeltende hars van bomen. De hars versteende tot barnsteen, waardoor het lichaam van het dier perfect bewaard is gebleven.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Florida in het wetenschappelijk tijdschrift Science Advances.

De wetenschappers kwamen in het bezit van de kameleon toen een verzamelaar twaalf in barnsteen bewaarde fossielen van reptielen naar het American Museum of Natural History bracht. De man wist dat de fossielen oud waren, maar had ze nooit laten onderzoeken.

Hoofonderzoeker Edward Stanley maakte CT-scans van alle stukken barnsteen. Met de beelden kon hij de skeletten van de reptielen nauwkeurig reconstrueren op de computer.

"Het was geweldig om te zien", verklaart hij op de nieuwssite van de Universiteit van Florida. "Meestal zijn alleen pootjes of andere kleine lichaamsdelen van dieren bewaard gebleven in barnsteen, maar dit zijn complete lichamen met klauwen, tenen, tanden en zelfs nog gekleurde schubben."

Tong

Uit de anatomie van de dieren leidde hij af hoe ze verwant zijn aan andere soorten reptielen en wanneer ze ongeveer zijn geëvolueerd. De kameleon lijkt ongeveer 100 miljoen jaar geleden te hebben geleefd. Dat is onverwachts: tot nu toe werd aangenomen dat de diersoort pas ongeveer 60 miljoen jaar geleden was ontstaan.

Om de ouderdom van het fossiel nauwkeurig te bepalen, moet het barnsteen echter ook nog op andere manieren worden gedateerd, bijvoorbeeld met radiometrische datering.

De andere barnsteenfossielen uit de verzamelaarscollectie bevatten ook bijzondere oude reptielen. Zo ontdekte Stanley in  een dier met een hagedissentong, maar nog zonder de typerende pootjes waarmee moderne hagedissen steile oppervlaktes kunnen beklimmen.