'Jonge aarde knalde frontaal op andere planeet'

De aarde is, toen hij nog piepjong was, frontaal op de oerplaneet Theia geknald en bevat mogelijk nog resten van die botsing.

Bij de botsing met de aarde spatte de planeet Theia uiteen. Uit de brokstukken ontstond de maan, maar de resten zijn ook opgezogen door de aarde.

Met andere woorden: de aarde bevat nog resten van de oerplaneet. Dat concludeert een groep Amerikaanse wetenschappers in het gezaghebbende wetenschappelijk tijdschrift Science.

Het was al langer bekend dat er een botsing tussen de aarde en Theia moet zijn geweest. Dat zou ongeveer 4,5 miljard jaar geleden moeten zijn gebeurd, toen de aarde 100 miljoen jaar oud was. Maar het was nog niet duidelijk hoe de botsing in zijn werk ging en wat de gevolgen waren.

Vingerafdruk

De onderzoekers van de Universiteit van Californië keken naar de chemische 'vingerafdruk' van zeven stenen die astronauten eerder hebben verzameld op de maan. Die vergeleken ze met zes vulkanische stenen uit het binnenste van de aarde. De stenen waren qua chemische samenstelling gelijk aan elkaar, wat betekent dat ze dezelfde afkomst moeten hebben.

Uit deze bevindingen leiden de onderzoekers af dat de botsing tussen de aarde en Theia frontaal moet zijn geweest. Het gesteente van Theia is bij de knal waarschijnlijk gemengd met dat van de aarde. Dat zou verklaren waarom gesteentes van beide hemellichamen geen verschillende 'vingerafdrukken' hebben.

"De botsing was zo krachtig en zo rijk aan energie dat het hele systeem door elkaar werd gemixt", verklaart hoofdonderzoeker Edward Donald Young op nieuwssite Popular Mechanics

Gescheurd

Tot nu toe was de heersende theorie dat Theia langs de aarde is gescheerd. Daarbij zou de planeet in stukken zijn gescheurd. De resten zouden in een baan rond de aarde zijn gekomen en zouden uiteindelijk de maan hebben gevormd.

Maar in dat geval zouden de stenen op de maan moeten verschillen van de stenen op aarde, omdat ze een andere afkomst zouden hebben. Volgens hoofdonderzoeker Young kan deze theorie dan ook definitief worden afgeschreven.