'Bijen gaan harder werken voorafgaande aan regenbui'

Bijen werken langduriger op dagen die voorafgaan aan regenbuien.

De insecten verzamelen meer voedsel en keren relatief laat in de middag terug naar hun korf als de volgende dag regenachtig is.

Mogelijk zijn ze in staat om het weer te voorspellen aan de hand van luchtvochtigheid, temperatuur en atmosferische druk.

Dat melden Chinese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Insect Science.

Werklust

De wetenschappers rustten bij hun onderzoek 300 honingbijen uit met minuscule chips, zodat hun bewegingen konden worden gevolgd met behulp van de computer.

De onderzoekers konden zien wanneer de insecten de bijenkorf verlieten, hoe lang ze buiten waren en wanneer ze stopten met werken. Er bleek een sterk verband te zijn tussen het weer en de werklust van de dieren. Vooral op dagen voorafgaand aan regenbuien waren de dieren bovengemiddeld lang actief.

Verklaring

De bevindingen zijn echter moeilijk verklaarbaar, omdat bijen geen extra voorraden hoeven aan te leggen voor een regenachtige dag.

"De ecologie van het voedsel verzamelen is bij bijen niet gebaseerd op onmiddellijke behoefte, het is een diersoort die een voorraad opbouwt", verklaartonafhankelijk bijenexpert Gene Robinson op nieuwssite New Scientist.

Raadsel

Aangezien de bijen bij het Chinese onderzoek slechts 34 dagen zijn gevolgd, kan het gedrag volgens Robinson ook andere oorzaken hebben, zoals de bloei van bepaalde bloemen. Meer onderzoek is dan ook nodig om het verband tussen bijenactiviteit en regen te verklaren.

Als bijen daadwerkelijk in staat zijn om het weer te voorspellen, is het nog een raadsel hoe de insecten dat doen.