Wetenschappers creëren scherpste ruimtefoto ooit

Wetenschappers hebben met behulp van radiotelescopen en een satelliet een astronomische foto gemaakt met een ongekend hoge resolutie.

Het gaat om een foto van de straling uit een zwart gat in de de kern van het sterrenstelsel BL Lacertae op 900 miljoen lichtjaar afstand van de aarde.

De foto is qua scherpte vergelijkbaar met een beeld van een denkbeeldige telescoop die groter zou zijn dan de aarde.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift The Astrophysical Journal.

Radioschotels

De recordfoto werd gemaakt door meerdere radiotelescopen in Europa en de Verenigde Staten op precies hetzelfde moment waarnemingen te laten verrichten. Deze waarnemingen werden gecombineerd met beelden van de Russische satelliet Spektr-R.

Door de combinatie van gegevens ontstond een beeld met een scherpte die voldoende zou zijn om een muntstuk op de maan te zien liggen, zo meldt de nieuwssite van het National Radio Astronomy Observatory.

Deeltjes

Op de recordfoto is een zwart gat te zien waaruit een zogenoemde straalstroom van geladen deeltjes komt. De straalstroom heeft een lengte van twee lichtjaar.

Het is niet voor het eerst dat zo'n straalstroom in beeld is gebracht. Nederlandse wetenschappers hebben onlangs voor het eerst waargenomen hoe zo'n stroom van geladen deeltjes uit een zwart gat ontstaat.