'Tyrannosaurus rex kon niet hard rennen'

De Tyrannosaurus rex kon waarschijnlijk niet erg hard rennen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Tyrannosaurussen bereikten bij het rennen vermoedelijk een maximale snelheid tussen de 4,5 en 8 kilometer per uur.

Daarmee waren de dinosarussen langzamer dan de meeste van hun tweepotige vleesetende soortgenoten.

Dat melden Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Cretaceous Research.

Voetafdrukken

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door gefossiliseerde voetafdrukken van Tyrannosaurussen op te meten in de Amerikaanse staat Wyoming. Op basis van de grootte van deze sporen berekenden ze dat de heupen van de dieren zich 1,5 tot 2 meter boven de grond bevonden.

Vervolgens bepaalden ze de maximale loopsnelheid van de dieren met een computermodel, onder meer door hun lichaamsafmetingen te vergelijkingen met die van moderne tweepotige diersoorten.

Sprintje

Volgens hoofdonderzoeker Scott Persons blijkt uit de berekening dat tyrannosaurussen waarschijnlijk gemakkelijk bij te houden zouden zijn geweest door mensen. In volle sprint liep de dieren nog geen 10 kilometer per uur, terwijl mensen met gemak 12 kilometer per uur halen.

Andere wetenschappers waarschuwen wel dat het gaat om een ruwe schatting. Veel voetafdrukken van de dinosaurussen zijn er namelijk niet. "De bevindingen zijn gestoeld op de zeer weinig gegevens die we hebben over tyrannosaurussen", aldus onafhankelijk paleontoloog Richard McCrea op nieuwssite Science Now.