Strepen van zebra zijn geen camouflage

De strepen op de huid van zebra's bieden de dieren geen enkele vorm van camouflage, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Leeuwen en hyena's kunnen zebra's van een afstandje even goed waarnemen als prooidieren die geen gestreepte huid hebben.

De wetenschappelijke theorie dat dat de gestreepte huid van zebra's de dieren minder goed zichtbaar zou maken voor roofdieren is daarmee achterhaald.

Dat melden Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

Computersimulaties

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door foto's van zebra's te bekijken in een computersimulatie die het blikveld van leeuwen en hyena's kan nabootsen. Uit de beelden blijkt dat zebra's op open vlaktes voor roofdieren net zo makkelijk zijn te onderscheiden als waterbokken en herten.

Verder toont de computersimulatie aan dat het strepenpatroon op de huid van zebra's pas op een afstand van 50 meter zichtbaar is voor leeuwen en hyena's. Van zo dichtbij kunnen de roofdieren hun prooien echter ook al ruiken. De strepen kunnen op deze afstand dus geen camouflerende functie meer hebben.

Insecten

Wetenschappers zoals Charles Darwin vermoedden lange tijd dat zebra's door hun gestreepte huid minder goed zichtbaar zichtbaar waren in bepaalde situaties, zoals bij scherp zonlicht dat door de bomen scheen.

"Maar de resultaten van onze studie bieden geen enkele steun aan het idee dat de strepen van zebra's een vorm van anti-roofdier-camouflage zijn", verklaart hoofdonderzoeker Tim Caro van de Universiteit van Calgary in de Britse krant  The Independent. "We kunnen deze hypothese definitief verwerpen."

Caro vermoedt dat het strepenpatroon van zebra's in de loop van de evolutie is ontstaan om insecten te weren. Uit één van zijn eerdere studies blijkt namelijk dat steekvliegen de huid van zebra's vermijden door de vorm van hun strepen.