'Gemiddelde woning bevat honderd geleedpotige diersoorten'

De gemiddelde woning bevat ongeveer honderd geleedpotige diersoorten, zo blijkt uit een Amerikaanse studie.

Vooral spinnen, vliegen, kevers en mieren houden zich vaak schuil in de kieren en hoeken van woningen.

Een deel van deze dieren vormen samen een ecosysteem dat afhankelijk is van huisafval zoals voedselkruimels en afgeknipte nagels.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PeerJ.

Schoonmaakmiddelen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door vijftig verschillende huizen in de Amerikaanse staat North Carolina minutieus te doorzoeken met pincetten en vangnetten. De oppervlakte van de woningen verschilde sterk: van 75 tot 430 vierkante meter. Het oudste huis was 94 jaar oud, het jongste slechts zeven jaar.

In totaal ontdekten de wetenschappers 579 verschillende soorten geleedpotige dieren. Elk huis bevatte zeker honderd soorten. In totaal verzamelden de onderzoekers meer dan tienduizend diertjes.

Geschrokken

Het is voor het eerst dat er uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar geleedpotige diersoorten in woningen. Volgens hoofdonderzoeker Matt Berton toont de nieuwe studie aan dat je een huis onmogelijk steriel kunt houden met schoonmaakmiddelen.

"De bewoners van de onderzochte huizen reageerden vaak verrast en geschrokken op het feit dat we zo veel diertjes vonden in hun huizen", aldus Berton op nieuwssite New Scientist. "We moesten ze dan kalmeren en uitleggen dat het heel normaal is."

Ecosysteem

Gemiddeld genomen ontdekten de wetenschappers in elke kamer van de 554 onderzochte kamers wel een geleedpotige diersoort die ze niet eerder waren tegengekomen.

Sommige diersoorten die werden gevonden, hebben zich zelfs zo aangepast aan het leven in huizen en kantoren dat ze alleen nog binnen voorkomen: tapijtkevers en stofluizen bijvoorbeeld. Samen met spinnen en duizendpoten vormen deze dieren zelfs vaak complete ecosystemen in huiskamers.

De kevers leven van broodkruimels en huisafval, maar worden zelf weer opgegeten door duizendpoten en spinnen.