'Mieren hebben verrassend goed geheugen'

Mieren vertrouwen bij hun zoektocht naar voedsel meer op hun geheugen dan tot nu toe werd aangenomen.

Meestal volgen mieren chemische sporen van soortgenoten om de dichtstbijzijnde voedselbron te vinden.

Als deze zogenoemde feromonen verdwijnen, kunnen de insecten het voedsel echter ook terugvinden door hun geheugen aan te spreken.

Dat melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Biology.

Suiker

De wetenschappers van de Universiteit van Regensburg kwamen tot hun bevindingen door een mengsel van water en suiker te plaatsen in het verblijf van een kolonie wegmieren in hun laboratorium. Al snel ontstond er een spoor van feromonen in de richting van het voedsel.

Na een dag verwijderden de onderzoekers de mieren tijdelijk uit het verblijf en wisten ze ook de chemische sporen van de dieren. Vervolgens plaatsen ze een tweede voedselbron in de ruimte van de insecten: een veel zoetere suikeroplossing.

Speuren

Toen de mieren weer terug werden geplaatst in het verblijf, negeerden ze deze suikeroplossing echter volledig. De insecten vertrouwden op hun geheugen en liepen weer naar het minder zoete suikermengsel van de vorige dag.

De nieuwe suikeroplossing werd niet ontdekt, omdat de insecten niet verder zochten dan de voedselbron die ze al kenden. Mieren gaan waarschijnlijk pas actief speuren naar voedsel als er niet voldoende eten meer beschikbaar is voor de kolonie.

Regen

De strategie om vooral op hun geheugen te vertrouwen werkt in de vrije natuur waarschijnlijk goed voor mieren, zo meldt nieuwssite Science Now

Zelfs als hun pad van feromonen naar een voedselbron wordt weggevaagd door regen kunnen de mieren de weg altijd terugvinden.