Nieuwe nanorobot helpt spermacel zwemmen

Wetenschappers hebben een nanorobot ontworpen die trage spermacellen kan helpen zwemmen in de richting van een eicel.

De spiraalvormige robot past precies over de staart van een spermacel en duwt de cel vooruit in de richting van een eicel

Vlak voor de eicel zou de spiraal van de spermacel af moeten glijden, waarna de bevruchting kan plaatsvinden.

De nieuwe uitvinding wordt beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Nano Letters.

Magnetisch veld

De nanorobot is ontworpen door onderzoekers van de Universiteit van Dresden, speciaal voor de behandeling van onvruchtbaarheid die ontstaat door traag zaad. Het minuscule apparaatje wordt aangedreven en bestuurd met een roterend magnetisch veld.

Tot nu toe is de robot alleen nog getest in een laboratorium. De onderzoekers slaagden erin om met behulp van het spiraalje een spermacel door een buisje met vocht te laten zwemmen in de richting van een eicel (zie filmpje). Het sperma werd daarbij niet beschadigd.

Testen in het menselijk lichaam zijn nog niet uitgevoerd. Uiteindelijk zou de robot vlak voor een eicel een draai moeten maken, waarbij de spermacel uit het spiraaltje glipt en op eigen kracht voor de bevruchting kan zorgen.

Goedkoper

In het laboratorium ging die draaibeweging nog vaak fout, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. De spermacel werd dan niet op het juiste moment losgelaten door de nanrobot, maar bleef vastzitten in de spiraal.

Ook beschikken de wetenschappers nog niet over een techniek waarmee de bewegingen van de robot en de spermacel goed kunnen worden gevolgd in de baarmoeder.

Volgens hoofdonderzoeker Oliver Schmidt is de bouw van de nanorobot relatief goedkoop. Als de techniek ooit kan worden gebruikt in het menselijk lichaam, zullen onvruchtbaarheidsbehandelingen mogelijk een stuk goedkoper worden.