'Mieren negeren sociale informatie tijdens reizen'

Mieren houden zich niet bezig met sociale boodschappen als ze zich van de ene naar de andere plek bewegen.

Tijdens het reizen negeren de dieren de chemische stofjes met sociale informatie die hun soortgenoten achterlaten. Alleen wanneer mieren rusten, staan ze open voor deze boodschappen van anderen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Bristol in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science.

Feromonen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het gedrag van zogenoemde stengelslankmieren in kaart te brengen in hun laboratorium.

De insecten werden gevolgd tijdens hun verkenningstochten buiten hun nest. Soms was deze ruimte helemaal leeg. Maar soms plaatsten de wetenschappers in dit gebied ook feromonen van andere mieren. De insecten gebruiken deze lichaamsstoffen om sociale boodschappen achter te laten voor de andere leden van hun kolonie, zoals informatie over waar voedsel is te vinden.

De wetenschappers ontdekten dat de reizende mieren hun snelheid echter niet aanpasten wanneer er sociale informatie op hun route lag.

Plannen

Wel liepen de diertjes gemiddeld sneller als ze een lange afstand aflegden en iets langzamer als ze een kort verkenningstochtje maakten. De uitkomsten van de studie suggereren dat mieren hun reizen van tevoren plannen en zich tijdens het lopen niet druk maken over sociale informatie. Alleen als ze stil stonden, leken ze zich te interesseren voor feromonen van soortgenoten.

De dieren voorkomen met de strategie waarschijnlijk dat ze tijdens hun tochten worden overladen met sociale prikkels, zo speculeert hoofdonderzoeker Edmund Hunt op de nieuwssite van de Universiteit van Bristol.

"Die periodieke beschikbaarheid voor sociale boodschappen helpt de mieren vermoedelijk om de druk te verminderen van alle informatie die ze moeten verwerken wanneer ze zich rond hun kolonie bewegen."