'Hooikoorts ontstond mede door seksueel contact met Neanderthalers'

Moderne allergieën zoals astma en hooikoorts ontstonden mogelijk door seksueel contact tussen mensen en Neanderthalers.

Het menselijk immuunsysteem bevat drie genen die waarschijnlijk afkomstig zijn van Neanderthalers en ervoor zorgen dat we beter 'bewapend' zijn tegen griepjes en ziektekiemen.

De genen spelen vermoedelijk ook een rol bij het ontstaan van allergische reacties van het afweersysteem.

Dat melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Human Genetics.

Vrijpartijen

Onderzoekers van het Max Planck Instituut in Leipzig kwamen tot hun bevindingen door in databanken met menselijk dna te zoeken naar immuunsysteem-genen die overeenkomen met stukjes dna die zijn aangetroffen in botten van Neanderthalers.

Vooral niet-Afrikaanse mensen bleken vaak te beschikken over twee 'immuungenen' die waarschijnlijk ooit zijn overgedragen bij vrijpartijen tussen Neanderthalers en moderne mensen.

Het derde gen komt vooral voor bij mensen van Aziatische afkomst. Dit gen kan ook afkomstig zijn van een andere primitieve mensensoort dan Neanderthaler, zoals de Denisovamens.

Het is al langer bekend dat het dna van veel moderne mensen voor 1 tot 6 procent bestaat uit genen die zijn overgedragen bij seks met Neanderthalers of Denisovamensen. De nieuwe bevindingen wijzen erop dat het menselijk afweersysteem tegen ziektes in de loop van evolutie heeft geprofiteerd van dit vreemde DNA.

"Het bewijs suggereert dat deze genen nog steeds bijdragen aan het immuunsysteem van moderne mensen", verklaart onderzoeker Michael Dannemann op BBC News.

Stuifmeel

De wetenschappers vermoeden echter ook dat de genen van Neanderthalers het menselijk immuunsysteem soms overactief maken, bijvoorbeeld bij contact met stuifmeel of grassen. Kortom: mogelijk hebben de seksuele avontuurtjes met de oermensen bijgedragen aan het ontstaan van allergieën zoals hooikoorts en allergisch astma.

"De Neanderthalers kunnen ons daarvoor vatbaarder hebben gemaakt", aldus onderzoekster Janet Kelso in de Britse krant The Guardian. "Maar ik zou ook weer niet willen zeggen dat Neanderthalers ons allergieën hebben gegeven."