'Ieren stammen af van migranten uit Midden-Oosten'

De Ierse bevolking stamt af van migranten uit Oost-Europa en het Midden-Oosten, zo blijkt uit een nieuwe dna-analyse van oude skeletten.

Het dna van de Ieren veranderde in het bronzen tijdperk drastisch door de komst van grote aantallen kolonisten. De genen van deze migranten zorgden waarschijnlijk voor het donkere uiterlijk van de Ieren.

Ook zorgden ze voor het vermogen om melk te drinken zonder ziek te worden van de lactose die daarin zit, zo concluderen Ierse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het dna te bestuderen in de opgegraven skeletten van vier Ierse boeren (drie mannen en een vrouw) die vermoedelijk ruim vierduizend jaar geleden leefden.

Belang migranten

Uit het onderzoek blijkt dat migranten zeer belangrijk waren voor de ontwikkeling van de Ierse bevolking. Zo kwam het dna van de eerste Ieren overeen met dat van Zuid-Europeanen. Het genetische patroon veranderde vervolgens in de bronstijd omdat er in die periode vanuit Oost-Europa en het Midden-Oosten een migratiegolf op gang kwam..

"Deze gegevens laten zien dat het bronzen tijdperk een belangrijke gebeurtenis was in de totstandkoming van de Keltische dna-volgorde", aldus hoofdonderzoeker Dan Bradley op BBC News.

Taal

De migranten brachten niet alleen nieuwe genen mee. Ze introduceerden waarschijnlijk ook nieuw vee en kennis over de landbouw.

"De genetische verandering zorgde mogelijk ook voor andere vernieuwing op andere vlakken, zoals de introductie van de taal die nu wordt beschouwd als de West-Keltische moedertaal", verklaart Bradley in de Britse krant The Guardian.