'Nieuw soort gesteente ontdekt op maan'

Chinese en Amerikaanse wetenschappers hebben een nieuw gesteente ontdekt op de maan.

Het gaat om een stollingsgesteente met opvallend veel verschillende mineralen dat door de Chinese maanrover Yutu is aangetroffen in een krater op het noordelijk halfrond.

De vondst suggereert dat maanrotsen veel gevarieerder zijn van samenstelling dan tot nu toe werd aangenomen.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Lava

De maanrover Yuti landde in december 2013 al op de maan. Het wagentje heeft vervolgens gesteentes onderzocht in een vallei die na een vulkanische uitbarsting drie miljard jaar geleden is volgelopen met lava.

De Maanrover verrichtte het onderzoek in een diepe krater die recentelijk in dit gebied is ontstaan. Daardoor kon gestolde lava worden onderzocht die vlak na de vulkaanuitbarsting is ontstaan.

Uit de nieuwe gegevens blijkt dat het stollingsgesteente opvallend veel verschillende mineralen bevat, zoals ijzeroxide, calciumoxide en titanium.

Vulkanisme

De nieuw ontdekte gesteentes verschillen daarmee behoorlijk van stollingsgesteentes die tijdens de Apollo-missies in de jaren zeventig zijn onderzocht. De rotsen die toen onder de loep werden genomen,waren veel minder gevarieerd van samenstelling.

Het verschil tussen de gesteentes op de maan biedt nieuwe inzichten in de geologische historie van het hemellichaam, zo meldt de nieuwssite van Washington University. Waarschijnlijk bevat het maanoppervlak veel verschillende soorten rotsen door een lange historie van vulkanische uitbarstingen.

"Die diversiteit van de gesteentes vertelt ons dat de bovenste aardlaag van de maan veel minder uniform van samenstelling is dan die van de aarde", aldus hoofdonderzoeker Bradley Joliff.