'Kweken van rashonden leidt tot schadelijke mutaties in dna'

Gedomesticeerde honden hebben bovengemiddeld veel schadelijke genetische mutaties, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Rashonden hebben in vergelijking met wolven 2,6 procent meer genetische mutaties die hun gezondheid negatief beïnvloeden.

In de vrije natuur zouden deze mutaties waarschijnlijk niet zijn doorgegeven aan volgende generaties.

Dat melden Amerikaanse en Spaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Dna-volgorde

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door de dna-volgorde te bestuderen van negentien wolven, 45 rashonden en 25 zwerfhonden.

Bij hun onderzoek letten ze vooral op zogenoemde schadelijke allelen. Dat zijn genetische mutaties die een negatieve uitwerking hebben op de gezondheid van de dieren. Rashonden hadden gemiddeld meer van deze mutaties dan wolven.

In de vrije natuur worden schadelijke allelen meestal vanzelf uit de populatie gefilterd, omdat honden met deze genen zich vaak niet voortplanten door hun slechtere gezondheid.

Mode

Biologen vermoedden al langer dat rashonden genetisch zwakker zouden zijn dan wilde honden. Nog nooit eerder zijn de genen van de dieren zo uitgebreid met die van wolven vergeleken als in het nieuwe wetenschappelijke onderzoek.

Hoofonderzoekster Clare Marsden concludeert op basis van de resultaten dat het domesticatieproces van honden ethisch niet verantwoord is, zo meldt de L.A. Times.

"Veel moderne rassen worden geselecteerd op hun ongewone uiterlijk en formaat, waarbij mode belangrijker is dan functionaliteit", schrijven Marsden en haar collega-onderzoekers in de studie. "Onze bevindingen laten zien dat er ethische bezwaren kleven aan de creatie van zulke bijzondere rassen."