Dinosaurus met 'kamelenbult' opgegraven

Wetenschappers hebben in Spanje een dinosaurus opgegraven die een soort kamelenbult op zijn rug had.

Het gaat om een 2,5 meter grote dinosaurus die ongeveer 125 miljoen jaar geleden leefde in het gebied waar nu Portugal en Spanje liggen.

De zogenoemde Morelladon Beltrani gebruikte de bult op zijn rug mogelijk als verdedigingsmechanisme of om vetvoorraden in op te slaan.

Dat melden Spaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

Botten

De resten van de dinosaurus zijn opgegraven in het gebergte Arcillas de Morella in het zuiden van Spanje. De tanden die werden opgediept bij het skelet wijzen erop dat het dier voornamelijk planten at.

Maar het meest opmerkelijk aan de vondst zijn de botten die uit de ruggengraat van het dier steken. Deze uitsteeksels suggereren dat de dinosaurus een vlezige bult op zijn rug had.

Naar de functie van die bult kunnen wetenschappers alleen nog gissen. Het is mogelijk dat het uitsteeksel een soort verdediginsmechanisme was tegen vleesetende dinosaurussen. Door de bulten leken de dieren namelijk een stuk groter.

Reserves

Maar het is volgens onderzoeker Fernando Escado ook niet uitgesloten dat de extra botten een overblijfsel zijn van een soort kamelenbult. De dieren sloegen misschien extra vet op in de bult als reserve voor periodes waarin er weinig voedsel te vinden was, zo speculeert hij in de studie.

De nieuw ontdekte dinosaurus met bult behoort tot de Iguanodontia, een groep van plantenetende dinosauriërs die in het Krijt in het huidige Europa graasden. "De ontdekking bewijst dat de diversiteit van deze dieren groter was in het zuiden van Europa", aldus Escado op nieuwssite ScienceDaily.