'Fokprogramma's panda's falen door verkeerde selectie partners'

Reuzenpanda's planten zich waarschijnlijk zo moeizaam voort, omdat ze in fokprogramma's partners krijgen opgedrongen.

De dieren hebben veel meer seks en verwekken ook vaker jongen als ze zelf hun seksuele partner mogen kiezen.

Vrije keuze van partners in fokprogramma's zou het aantal nakomelingen van de dieren waarschijnlijk met 75 procent verhogen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Genen

Hoofdonderzoekster Meghan Martin-Wintle kwam op het idee voor het onderzoek toen ze in Chinese fokcentra zag hoe vrouwtjes werden gedwongen om te paren met bepaalde mannetjes, omdat deze individuen genetisch sterk van hen verschilden.

Deze selectie van partners is in theorie bevorderlijk voor de pandapopulatie omdat de genetische diversiteit dan blijft gewaarborgd. Maar vaak lopen de pogingen om de geslecteerde dieren te laten paren op niets uit en worden er geen jongen verwekt.

Masturberen

Martin-Wintle besloot om uit te zoeken of panda's vaker nakomelingen op de wereld zetten als ze hun partner zelf mogen kiezen. Ze organiseerde een experiment waarbij panda's steeds twee mogelijke partners kregen te zien door de ramen in hun verblijf. Onderzoekers brachten nauwkeurig in kaart of de dieren seksuele interesse toonden door bijvoorbeeld te masturberen.

Een dag later werden de panda's die elkaar aantrekkelijk vonden in dezelfde ruimte geplaatst.

Uit het onderzoek blijkt dat panda's twee keer vaker paren met partners waarin ze eerder seksuele interesse hebben getoond dan met panda's die op basis van hun genen worden uitgekozen. Ook worden vrouwtjes twee keer zo vaak zwanger van hun voorkeurpartners.

Ruilen

Volgens de onderzoekers moet bij fokprogramma's met panda's dan ook meer rekening worden gehouden met de seksuele interesse van de dieren. "Dat zal leiden tot meer babypanda's", aldus onderzoeker Ronald Swaisgood op nieuwssite New Scientist.

"Als een dierentuin moeite heeft om twee panda's te laten paren, is het aan te raden één van de dieren te ruilen, zodat er een paar ontstaat dat beter bij elkaar past."