'Headbangende' bij uit Australië verzamelt razendsnel stuifmeel

Een Australische bijensoort blijkt zeer efficiënt stuifmeel te verzamelen door te 'headbangen' tegen bloemen.

De bijen van de soort amegilla cingulata schudden stuifmeel uit bloemen door gemiddeld 350 keer per seconde met hun kop tegen de bladeren aan te slaan.

De dieren kunnen door die techniek sneller stuifmeel verzamelen dan andere bijen of hommels.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Adelaide in het wetenschappelijk tijdschrift Arthropod-Plant Interactions.

Slowmotion

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door slowmotionbeelden te maken van de bijen terwijl ze stuifmeel verzamelden.

Uit hun studie blijkt dat snelle kopbewegingen van de insecten ervoor zorgen dat bloemen zeer snel heen en weer schudden en bijzonder veel stuifmeel afgeven.

"We waren zeer verbaasd", verklaart hoofdonderzoeker Sridhar Ravi op nieuwssite EurekAlert. "We hadden nooit verwacht dit te ontdekken."

Hommels

De prestaties van de dieren werden vergeleken met die van verwante hommels in Noord-Amerika. Deze hommels verzamelen stuifmeel op dezelfde soort planten als de Australische bijen, maar wel op een meer traditionele manier: door aan bloemen te schudden met behulp van hun kaken.

De wetenschappers ontdekten dat de techniek van de Australische bijen veel efficiënter is dan die van de hommels. De 'headbangers' hoeven veel minder lang bij een bloem te blijven hangen om evenveel stuifmeel te verzamelen.

Mogelijk kunnen de Australische bijen worden ingezet in de tuinbouw om bijvoorbeeld tomatenplanten te bestuiven. Nu worden daar nog vaak hommels voor gebruikt, maar die blijken dus inefficiënter te werken.