'Tyrannosaurus rex was mogelijk een kannibaal'

Tyrannosaurussen aten mogelijk incidenteel hun soortgenoten op, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Bijtsporen op een 66 miljoen jaar oud beenbot van een Tyrannosaurus suggereren dat er door een soortgenoot aan het bot is gekloven.

Uit de vondst zou blijken dat de gigantische dinosaurussen soms kannibalistisch gedrag vertoonden.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in een studie die binnenkort wordt gepresenteerd op een bijeenkomst van de Geological Society of America.

Kartels

Het bot van de Tyrannosaurus is gevonden in de Amerikaanse staat Wyoming. Het bijspoor op het been bestaat uit diepe groeven met kleine kanaaltjes, een patroon dat waarschijnlijk is veroorzaakt door grote gekartelde tanden.

Dit soort tanden kwamen volgens de wetenschappers alleen voor bij vleesetende tweepotige dinosauriërs. In het gebied waar het bot is gevonden, leefden slechts twee van deze dinosauriërs: de Tyrannosaurus rex en de Nanotyrannosaurus lancensis.

"Het moet dus een Tyrannosaurus zijn geweest, er was gewoon geen niets anders in de buurt met zulke grote tanden", verklaart hoofdonderzoeker Matthew McLain in de Financial Express.

Daspletosaurus

De afstand tussen de kartels op de tanden die het bijtspoor veroorzaakten, suggereert verder dat het bijtende dier groter was dan zijn prooi, zo meldt nieuwssite Science Now. Het is niet duidelijk of de kannibalistische Tyrannosaurus zijn soorgenoot actief aanviel, of alleen op een stoffelijk overschot kauwde.

Eerder dit jaar werden er ook al aanwijzingen gevonden voor kannibalisme bij andere Tyrannosaurussoorten. Wetenschappers  in Canada vonden in april een schedel van een Daspletosaurus, die leek aangevreten door soortgenoten.