'Papegaaien kunnen spraak imiteren dankzij speciale hersenstructuur'

Papegaaien kunnen spraak imiteren dankzij een extra schil van neuronen in hun brein.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers van Duke University in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

De dieren beschikken over een extra laag cellen rond hun 'zangkern', een hersengebied waarover alle zangvogels beschikken.

De activiteit van deze cellen zorgt er waarschijnlijk voor dat papegaaien in tegenstelling tot andere zangvogels spraak van mensen kunnen nabootsen.

Genen

Hoofdonderzoeker Erich Jarvis bestudeerden de activatie van specifieke zanggenen in het brein van papegaaien.

Het aanwezige gen met de naam PVALB komt voor bij alle zangvogels, maar uit de studie van de Amerikaan blijkt dat het bij papegaaien wordt geactiveerd in een relatief groot gebied in het brein.

De activiteit van de hersencellen in deze buitenste laag verschilde van de activiteit in het centrale zanggebied van het brein. Ook is de schil op een speciale manier verbonden met de rest van het brein.

Video: 'Papegaaien kunnen spraak imiteren'

Verrassing

"Ik was verrast over mijn bevindingen", verklaart Jarvis op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. "De hersenen van vogels zijn al vaak onderzocht, maar dit hersengebied hadden we nog niet gevonden. We denken dat deze buitenste schil van cellen ontstond als een speciaal mechanisme voor complexe imitaties."

Uiteindelijk onderzocht Jarvis negen verschillende soorten papegaaien, waaronder de grijze roodstaart, de Amazonepapegaai en de parkiet en de kea.

Kea

Alle papegaaien bleken te beschikken over de extra schil van neuronen rondom hun zangkern, zelfs de kea die 29 miljoen jaar geleden al op aarde rondvloog.

De wetenschappers vermoeden dan ook dat het vermogen van papegaaien om spraak en geluiden te imiteren al tientallen miljoenen jaren oud is.