Delftse wetenschappers kweken bacteriën in vorm van letters

Wetenschappers van de TU Delft zijn erin geslaagd om bacteriën te kweken in zeer bijzondere vormen.

Ze hebben individuele bacteriën van de soort E.coli onder meer een rond, vierkant en driehoekig uiterlijk gegeven.

Ook dwongen de onderzoekers de organismen om te groeien in de vormen van letters, zodat enkele bacteriën samen de naam 'TU Delft' vormden.

Met de bijzonder gevormde cellen kunnen de onderzoekers speciale processen van eiwitten in de bacteriën beter bestuderen, melden ze in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Video: Bacteriën in vorm van letters

Celdeling

De E.coli-bacterie komt voor in de menselijke darmen en is normaal gesproken staafvormig en slechts 3 micrometer lang.

Bij het onderzoek werd de bacterie in bijzondere geometrische vormen 'gegoten', door het organisme op te kweken in een speciale 'nanomal': een minuscuul bakje dat vierkant, rond of driehoekig was. Ook werden er enkele reuzenbacteriën gekweekt die dertig keer groter waren dan normaal.

Door de bacteriën in deze vreemde vormen 'uit te rekken', kunnen de wetenschappers speciale golven van eiwitten bestuderen die ervoor zorgen dat de organismen zichzelf uiteindelijk kunnen vermenigvuldigen van één naar twee cellen.

Vlak voordat zo'n celdeling optreedt, tasten de eiwitten als het ware de vorm van de bacterie af, zodat het organisme daarna precies weet waar hij zichzelf doormidden moet delen.

Kunstmatig leven

Door dit proces te bestuderen hopen de wetenschappers nieuwe inzichten te verwerven in het proces van celdeling bij bacteriën. Uiteindelijk hoopt hoofdonderzoeker Cees Dekker met de nieuwe kennis medicijnen en misschien zelfs kunstmatige organismen te ontwikkelen.

"De ontrafeling van dit proces is essentieel voor het goed begrijpen van het celdelingsproces van bacteriën, wat naar nieuwe vormen van antibiotica zou kunnen leiden", verklaart hij op de nieuwssite van de TU Delft.

“Het ultieme doel is om kunstmatig een levende cel te bouwen, want dat is de enige manier om echt wezenlijk te begrijpen hoe leven werkt."