Resten van reuze-lemuren en andere uitgestorven dieren ontdekt in Madagaskar

Een team van duikers en onderzoekers hebben in Madagaskar resten en fossielen ontdekt van mogelijk uitgestorven reuze-lemuren en anderen dieren.

Dat meldt CNN donderdag. Een internationaal team heeft in drie watergrotten restanten gevonden van een groot aantal uitgestorven dieren.

Madagascar moet er volgens de onderzoekers vijfduizend jaar geleden heel anders uit hebben gezien. Toen zou het een eiland zijn geweest met veel grote dieren.

Zo zouden er lemuren zo groot als gorilla's hebben gewoond en olifantenvogels met eieren, die velen keren groter zouden zijn geweest dan kippeneieren. De drie grotten liggen in het Tsimanampetsotsa National Park. Ze liggen vol met botten die goed bewaard zijn gebleven.

Schuilplaats

Alfred Rosenberger, een paleontoloog van Brooklyn College, werd benaderd om de botten te bekijken. Hij denkt dat een van de grotten een schuilplaats was, waarbij de beesten zijn overvallen door een vloedgolf. Hij komt tot die conclusie omdat de fossielen en restanten dicht bij elkaar zijn gevonden.

Het team vermoedt dat de komst van de mens op het eiland er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat veel diersoorten zijn uitgestorven.