'Bavianen wisselen darmbacteriën uit bij het vlooien'

Bavianen wisselen darmbacteriën uit met hun vrienden door fysiek contact, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De samenstelling van darmbacteriën van bavianen hangt samen met hun sociale netwerk.

Vooral groepsleden die elkaar vaak vlooien en knuffelen delen veel dezelfde microben. Dat melden onderzoekers van Duke University in het wetenschappelijk tijdschrift eLife.

De wetenschappers observeerden de sociale interacties en eetgewoontes van 48 bavianen in Kenia. Ook brachten ze ruim duizend soorten bacteriën in de poep van de dieren in kaart.

"Poep bevat een goudmijn aan gegevens", verklaart hoofdonderzoekster Jenny Tung op de nieuwssite van Duke University. "Zeker 99 procent van het DNA in poep is niet afkomstig van het voedsel of van dieren zelf, maar van bacteriën."

Uit het onderzoek blijkt dat bavianen die in dezelfde sociale groep leven meer van dezelfde microben hebben in hun poep.

Eetgewoontes

Ook mensen die dezelfde leefomgeving delen, hebben vaak vergelijkbare darmbacteriën. Tot nu toe werd aangenomen dat dit soort overeenkomsten in bacteriesoorten worden veroorzaakt door vergelijkbare eetgewoontes.

Maar de wetenschappers ontdekten dat de samenstelling van de darmbacteriën bij bavianen meer samenhangt met de sociale contacten die de dieren hebben. Vooral bij het vlooien worden waarschijnlijk veel microben overgedragen door de apen.

"Als bavianen elkaar vlooien kammen ze door elkaars vacht op zoek naar vlooien, vuil en dode huid", verklaart onderzoekster Elizabeth Archie. "Soms zie je dat ze ook iets van de vacht aftrekken en in hun mond stoppen."

Mensen

De wetenschappers vermoeden dat fysiek contact zoals knuffelen ook bij mensen kan leiden tot de overdracht van darmbacteriën, bijvoorbeeld als iemand vlak daarvoor een wc-bril heeft aangeraakt.

"Op die manier kunnen sociale relaties je gezondheid op een onverwachte manier beïnvloeden", aldus Archie.

"Fysiek contact kan namelijk niet alleen leiden tot de overdacht van bacteriën die je ziek kunnen maken, maar ook tot de overdracht van microben die onschadelijk zijn of waar je zelfs van profiteert."