Twee nieuwe zoogdiervoorouders uit het Jura ontdekt

Twee fossielen van nieuw-ontdekte zoogdierachtigen uit het Jura tonen de grote diversiteit in leef- en eetgewoonten onder de vroege zoogdieren.

Dat beschrijven de Chinese en Amerikaanse biologen die de fossielen onderzochten in twee wetenschappelijke artikelen in vakblad Science van deze week.

Lang vermoedden wetenschappers dat de zoogdierachtigen die leefden tijdens de overheersing van de dinosaurussen in het Boven-Jura (170 tot 145 miljoen jaar geleden) moeite hadden zich te handhaven.

Dat zoogdieren veelal schuwe nachtdieren waren die niet de ruimte kregen zich in verschillende landschappen te handhaven.

De gevonden fossielen wijzen op het tegendeel. Ze blijken van een vroege boombewoner en een ondergrondse zoogdierachtige te zijn, die qua bouw goed zijn afgestemd op hun leefgebied, net als de huidige zoogdieren.

Flexibele gewrichten

De boombewoner, die de naam Agilodocodon scansorius kreeg, had flexibele pols- en ellebooggewrichten en gebogen klauwen waar hij goed mee kon klimmen. Verder had hij spadeachtige voortanden die hem hielpen sap uit de boombast te onttrekken, vermoeden de wetenschappers. Het diertje was zo'n 13 centimeter lang.

De holbewoner, Docofossor brachydactylus, leek op de hedendaagse Afrikaanse goudmollen. Hij was zo'n 7 centimeter lang en woog ongeveer 16 gram. Hij had brede korte vingers om aarde om te scheppen en stompe bovenkiezen die van pas kwamen bij ondergronds foerageren.

Boeren in Noordoost China stuitten de afgelopen jaren op de skeletjes. De wetenschappers onderzochten ze onder meer met behulp van CT-scans.