Dinosaurussen aten mogelijk hallucinerende schimmel

Dinosaurussen aten mogelijk gras waarvan ze gingen hallucineren, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Grassen die honderd miljoen jaar geleden in Azië groeiden, bevatten een primitieve vorm van moederkoorn, een schimmel die tegenwoordig wordt gebruikt bij de productie van LSD.

De hallucinerende stof kwam waarschijnlijk lange tijd voor in de omgeving van plantenetende dinosaurussen.

Dat melden onderzoekers van Oregon State University in het wetenschappelijk tijdschrift Palaeodiversity.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen op basis van een honderd miljoen jaar oud grasfossiel dat werd aangetroffen in barnsteen uit Myanmar.

Uit een analyse bleek dat het gefossiliseerde gras ook de schimmel bevatte die later evolueerde tot moederkoorn. Deze schimmel kwam waarschijnlijk ook voor in gebieden waar dinosauriërs leefden.

"Het lijkt erop alsof moederkoorn samen is geëvolueerd met dieren en grassen", verklaart hoofdonderzoeker George Poinar.  "We weten nu zeker dat deze schimmel al voorkwam toen de eerste grassen ontstonden."

Eten

Volgens Poinar is het aannemelijk dat plantenetende dinosauriërs de hallucinerende schimmel binnen hebben gekregen. "Ik twijfel er niet aan dat de Sauropoda ervan hebben gegeten, maar wat het effect ervan is geweest weten we niet."

Bij mensen kan moederkoorn niet alleen hallucinaties, maar ook darmkrampen en doorbloedingsproblemen veroorzaken.

In de middeleeuwen was het meel dat werd gebruikt om brood te maken regelmatig vergiftigd met de schimmel. Dat leidde soms tot vele sterfgevallen. Vijf tot tien gram moederkoorn is al dodelijk voor mensen.