'Alcoholmisbruikers hebben lagere kans op ALS'

Zware drinkers hebben minder kans op het ontwikkelen van spierziekte ALS.

Dat schrijven Zweedse onderzoekers van Lund universiteit in Malmo deze week in The European Journal of Neurology.

Voor hun onderzoek gebruikten de wetenschappers een medische database die Zweden al sinds 1973 bijhoudt. Daarin verzamelden ze gegevens van 42.000 mensen die geregistreerd stonden als probleemdrinkers.

In deze periode hadden 7.965 Zweden uiteindelijk de spierziekte ALS gediagnosticeerd gekregen. Daarvan bleek iets meer dan de helft van het verwachtte aantal probleemdrinkers binnen de groep met ALS het daadwerkelijk te krijgen (54 procent). Zelfs als de onderzoekers corrigeerden voor onder andere leeftijd, geslacht en opleidingsniveau bleef het verschil staan.

Beschermd

Het lijkt er dan ook op dat problematische drinkers beschermd zijn tegen ALS, stellen de onderzoekers. De studie beschrijft niet hoe deze bescherming tot stand komt, maar volgens de onderzoekers zou het kunnen komen doordat alcohol het aantal astrocyten verlaagd. Dat type cel is onder andere verantwoordelijk voor het voeden van zenuwcellen in de hersenen.

Astrocyten bevatten echter ook hoge concentraties van een eiwit dat verband houdt met het ontstaan van ALS. Minder astrocyten, betekent wellicht minder van dit eiwit waardoor ALS minder snel toeslaat.

ALS

ALS is een spierziekte waarbij de verbinding tussen spier en ruggenmerg uiteenvalt. De ziekte is sterk progressief, na een diagnose is de levensverwachting vaak nog maar drie tot vijf jaar. De oorzaak is in 10 procent gevallen erfelijk, de rest wordt veroorzaakt door nog overwegende onbekende omgevingsfactoren.

De ziekte kreeg afgelopen jaar grootschalige bekendheid door de Ice Bucket Challenge, waarbij mensen een bak ijskoud water over zich heen gooiden om geld in te zamelen voor onderzoek naar de ziekte.