'Menselijk skelet werd lichter door landbouw'

Het menselijk skelet is waarschijnlijk lichter geworden toen mensen hun bestaan als jagerverzamelaar opgaven. Dat blijkt uit een nieuwe wetenschappelijke studie.

Toen de eerste mensen zich op een vaste plek vestigden en landbouw gingen bedrijven met gereedschap, kregen ze plotseling veel minder lichaamsbeweging.

Vermoedelijk verminderde de dikte van hun botten daardoor in de loop van de evolutie, met name in hun onderlichaam.

Dat suggereren Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Heupen

De wetenschappers vergeleken skeletten van moderne chimpansees met die van moderne mensen, Neanderthalers en oudere mensachtigen van de soort Australopithecus africanus.

Ook vergeleken ze botten van moderne mensen die vermoedelijk leefden als jagerverzamelaar met de skeletten van de eerste mensen die landbouw bedreven.

Uit het onderzoek blijkt dat het menselijk skelet pas in de afgelopen 12.000 jaar een stuk lichter werd, vermoedelijk onder invloed van landbouw. Vooral de heupen zijn een stuk minder sterk geworden door verdunning van botten, zo meldt Science.

Voedsel

"Tot onze verrassing zien we dat menselijke voorouders die in een natuurlijke omgeving leefden veel dikkere botten hadden dan wij", verklaart onderzoeker Brian Richmond op de nieuwssite van het American Museum of Natural History.

"Zelfs de eerste moderne mensen die 20.000 jaar geleden leefden, hadden nog botten die net zo dik waren als die van oudere mensachtigen."

Botbreuken

Toen de mens zijn omgeving begon te veranderen door landbouw veranderde dat, zo vermoedt Richmond.

"De dichtheid van botten nam drastisch af toen mensen zich op een vaste plek vestigden en gereedschap gingen gebruiken om voedsel te laten groeien op het land."

De bevinding verklaart volgens Richmond waarom mensen nu vatbaar zijn voor ziektes als osteoporose, waarbij  door een verminderde botdikte een verhoogde kans op botbreuken ontstaat.