Hersengebied voor richtingsgevoel geïdentificeerd

Wetenschappers hebben een hersengebiedje geïdentificeerd dat van grote invloed is op het richtingsgevoel van mensen.

Het gaat om een groepje cellen in de entorinale schors, een gebied dat grenst aan de hippocampus, het hersendeel waar het geheugen wordt aangestuurd.

Hoe sterker het signaal in deze hersencellen tijdens het navigeren, hoe beter mensen de weg kunnen vinden in een nieuwe omgeving.

Dat melden onderzoekers van het University College in Londen in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Computer

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 16 proefpersonen te laten navigeren in een 3D-omgeving op een computer. Tijdens het experiment moesten ze zoeken naar objecten die op verschillende plaatsen waren opgesteld op een virtueel plein.

Tijdens het navigeren werden er MRI-scans van hun hersenen gemaakt.

Uit het onderzoek bleek dat een specifiek gebiedje in de entorinale schors actief werd bij de navigatie-opdracht. Hoe sterker het signaal in dit gebied, hoe beter de proefpersonen de weg konden vinden.

Het hersengebied werd vooral actief als de deelnemers aan het experiment van richting veranderden.

Kompas

Het experiment moet gezien het geringe aantal proefpersonen eerst worden herhaald voordat er definitieve conclusies kunnen worden getrokken.

"Maar onze bevindingen leveren bewijs voor het idee dat je interne kompas zich aanpast terwijl je door een bepaalde omgeving loopt", verklaart hoofdonderzoeker Martin Chadwick op nieuwssite ScienceDaily.

Link

"Als je bijvoorbeeld linksaf slaat, moet je entorinale schors dit verwerken om te bepalen in welke richting je loopt en waar je doel zich bevindt ten opzichte van je nieuwe positie", aldus Chadwick.

"We waren verrast om te zien dat de sterkte en consistentie van de hersensignalen in de entorinale schors een grote invloed hadden op de prestaties van mensen bij een basale taak als navigeren", verklaart zijn collega Hugo Spiers.