Vleesetende plant blijkt voornamelijk vegetarisch te zijn

De bekende vleesetende plantensoort blaasjeskruid blijkt voornamelijk vegetarisch te zijn, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De vangst van de vleesetende plant die ook in Nederland voorkomt, bestaat slechts voor ongeveer tien procent uit diertjes.

De meeste soorten blaasjeskruid vangen voornamelijk algen en stuifmeel in hun vallen.

Dat melden Oostenrijkse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Annals of Botany.

Prooien

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een uitgebreid onderzoek te verrichten naar de prooien van blaasjeskruid.

In de planten zitten kleine blaasjes met een ingang waaruit een tastdraadje groeit. Als dit draadje wordt aangeraakt door een insect, zuigt het blaasje de prooi naar binnen. Het dier wordt vervolgens langzaam verteerd in de plant.

De onderzoekers analyseerden objecten in meer dan 2.000 blaasjes van de vleesetende plantensoort. Ze troffen in 50 procent van alle gevallen algen aan.

In ruim een derde van de blaasjes bleek stuifmeel te zitten. Een minderheid van de vallen in de planten bevatten insecten.

Voedingsstoffen

Kortom: de planten eten in de meeste gevallen vegetarisch. Ze slokken simpelweg alles op wat klein genoeg is om in hun blaasjes te verteren.

Sommige van deze deeltjes moeten echter worden beschouwd als nutteloze bijvangst, zo meldt Nature World News.

"De algen leveren zeker voedingsstoffen", schrijft hoofdonderzoekster Marianne Koller-Peroutka in de studie. "Maar de mossen, schimmels en andere zaden zijn waarschijnlijk nutteloos voor de planten."