'Kunstmatig gecreërde sneeuwwolken in VS hebben effect'

Het kunstmatig creëren van sneeuwwolken kan leiden tot meer sneeuw, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek uit de Verenigde Staten.

Wolken die in de afgelopen zes jaar werden beschoten met zilverionen zorgden in het wintersportplaatsje Boulder in Colorado voor gemiddeld 5 tot 15 procent extra sneeuw.

Dat melden onafhankelijke Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Applied Meteorology and Climatology.

Als wolken worden beschoten met zilverionen hoopt water zich op rond de kunstmatig toegevoegde deeltjes. Uiteindelijk vallen de zilverdeeltjes dan samen met bevroren water als sneeuwvlokken naar beneden.

Sneeuwvlokken

De weerbeïnvloedingstechniek werkt alleen als het zo koud is dat de omstandigheden voor sneeuwvorming in de lucht ideaal zijn. In Boulder werden in de afgelopen zes jaar 118 keer wolken besproeid met zilverionen.

De onderzoekers van het National Center for Atmospheric Research analyseerden de uitkomsten van deze experimenten in een uitgebreide studie .

Ze vergeleken de sneeuwval in bergketens waar zilverionen waren verspreid met de gevallen sneeuw in nabijgelegen bergketens waar de wolken niet werden beschoten.

Open

Sommige beschietingen met zilverionen telden de onderzoekers niet mee, bijvoorbeeld omdat de deeltjes niet op de juiste plek terecht kwamen, of wanneer de sneeuwwolken te ver weg dreven om de neerslag te meten.

"Het is belangrijk dat we open zijn over die selectie van gegevens", verklaart onderzoeker Terry Deshler op Nature News. "Maar wetenschappelijk gezien zijn onze keuzes te verdedigen."

De onderzoekers geloven dat hun studie de effecten van kunstmatige sneeuwwolken voor het eerst nauwkeurig in kaart brengt. "Dit is één van de meest gedetailleerde onderzoeken tot nu toe", aldus hoofdonderzoeker Roy Rasmussen.