'Dreigen met straf voor liegen werkt niet bij kinderen'

Kinderen gaan niet minder liegen als hen een straf voor leugens in het vooruitzicht wordt gesteld. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Kinderen zijn het meest geneigd om leugens te vermijden als hen wordt uitgelegd dat ze anderen met dat gedrag kunnen kwetsen.

Als er wordt gedreigd met straffen, gaan ze juist vaker liegen.

Dat melden onderzoekers van de McGill Universiteit in Canada in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Child Psychology.

Speelgoed

Bij hun experiment lieten de wetenschappers meer dan driehonderd kinderen een minuut lang alleen achter in een kamer. De jonge proefpersonen werden op een stoel gezet, met hun rug naar een tafeltje waarop speelgoed stond.

De kinderen (allemaal tussen de vier en acht jaar oud) kregen de opdracht om gedurende de afwezigheid van de onderzoeker niet achterom te kijken naar het speelgoed. Ongeveer twee derde van de proefpersonen keek toch om.

Even later werd hen door de onderzoeker gevraagd of ze stiekem naar het speelgoed hadden gekeken.

Problemen

Sommige kinderen kregen te horen dat ze "in problemen zouden komen" als ze zouden liegen.

Tegen andere proefpersonen werd gezegd dat het beter was om de waarheid te spreken en dat de onderzoeker ongelukkig zou worden als ze een leugen zouden vertellen.

De kinderen in die laatste groep spraken veel vaker de waarheid dan de kinderen die een straf in het vooruitzicht was gesteld.

Ouders

"De boodschap van het onderzoek is dat straffen niet leidt tot het vertellen van de waarheid", verklaart hoofonderzoekster Victoria Talwar op de nieuwssite van de McGill Universiteit.

Volgens haar kunnen zowel ouders als leraren hun voordeel doen met haar bevindingen. "Het dreigen met straf voor leugens kan het omgekeerde effect hebben bij kinderen: ze zijn dan meestal minder geneigd om de waarheid te vertellen als ze daartoe worden aangemoedigd", aldus Talwar.