Scheiding bij vogelkoppels meestal goed voor vrouwtje

Als vogelkoppels uit elkaar gaan, is dat meestal goed voor de vruchtbaarheid van vrouwtjes.

De vrouwtjes leggen na de scheiding gemiddeld meer eitjes bij een nieuwe liefde dan bij hun oude partner.

Mogelijk is een tegenvallend aantal eieren dan ook de belangrijkste reden voor vogels om uit elkaar te gaan.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Review.

Broedgedrag

De wetenschappers verzamelden voor hun onderzoek gegevens uit studies naar het broedgedrag van 64 verschillende vogelsoorten. Van alle vogelssoorten is 82 procent monogaam. Deze dieren vormen koppeltjes en verdelen de taken bij het opvoeden van jongen.

Scheidingen komen echter ook veel voor: bij 92 procent van alle monogame soorten. Uit de bestudeerde gegevens blijkt dat scheidingen van vogelkoppeltjes vaak zijn te voorspellen aan de hand van het broedsucces.

Succes

Als het vrouwtje relatief weinig eitjes legt, is de kans groot dat het koppel het daaropvolgende broedseizoen niet meer bij elkaar is. Vooral de vrouwtjes profiteren van de scheiding.

"De vrouwtjes hebben na de scheiding meestal meer broedsucces, terwijl het mannetje geen verbetering laat zien", verklaart hoofdonderzoekster Antica Culina op nieuwssite New Scientist.

Dat suggereert volgens de wetenschappers dat het vrouwtje uiteindelijk de beslissing neemt om haar partner te verlaten en een nieuwe liefde te zoeken.