Twee genen gelinkt aan gewelddadig gedrag

Wetenschappers hebben twee genen ontdekt die bij mensen de kans op gewelddadig gedrag lijken te verhogen.

Mensen die beschikken over deze genen, genaamd MAOA en CDH13, plegen gemiddeld dertien keer vaker een gewelddadig misdrijf dan personen die geen drager zijn.

In totaal wordt 5 tot 10 procent van alle moorden in Finland gepleegd door daders met één van beide of allebei de genvarianten.

Dat melden onderzoekers van het gerenommeerde Karolinska Instituut in Zweden in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Psychiatry.

Gevangenen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 1.004 gedetineerden in Finse gevangenissen te benaderen voor een genetisch onderzoek. Uiteindelijk werkten ruim achthonderd gevangenen mee aan de studie.

De gedetineerden stonden bloed af, zodat hun DNA in kaart kon worden gebracht. Ook gaven ze inzicht in hun dossier met gepleegde delicten.

De gevangen die de meest gewelddadige misdrijven hadden gepleegd, bleken relatief vaak drager te zijn van de genvarianten MAOA en CDH13.

Risico

Hoofdonderzoeker Jari Tiihonen benadrukt wel dat de twee genen zeker niet allesbepalend zijn bij gewelddadig gedrag.

"Ik denk dat we de twee genen hebben gevonden die het grootste effect hebben op agressief gedrag, maar waarschijnlijk zijn er nog tientallen of honderden genen die een kleinere invloed hebben", aldus Tiihonen op Discovery News.

Factoren als omgeving en opvoeding zijn waarschijnlijk veel bepalender bij de vraag of iemand gewelddadig gedrag zal vertonen of niet.

"Gewelddadige misdrijven worden maar zelden gepleegd in grote populaties", verklaart Tiihonen op BBC News. "Hoewel de twee genen die we hebben gevonden het relatieve risico iets verhogen, blijft het absolute risico klein."