Wetenschappers verstoppen teksten Bob Dylan in publicaties

Enkele Zweedse wetenschappers verstoppen al jaren songteksten van Bob Dylan in hun wetenschappelijke publicaties.

Het gaat om artikelen met titels als Tangled up in blue: molecular cardiology in the postmolecular era en The biological role of nitrate and nitrite: the times they are a-changin.

De publicaties die naar de Amerikaanse zanger verwijzen, duiken op in wetenschappelijke analyses en commentaren in gerenommeerde bladen als Nature Medicine en Trends in Neuroscience.

Dat meldt de Britse krant The Guardian.

Grap

De vijf wetenschappers van het Karolinska Instituut in Stockholm voegen de verwijzingen naar Bob Dylan toe aan hun werk, vanwege een weddenschap die ontstond bij wijze van grap.

Het wedstrijdje begon toen de onderzoekers Jon Lundberg en Eddie Weitzberg in 1997 een wetenschappelijk artikel publiceerden in Nature Medicine met de titel Nitric Oxide and Inflammation: The Answer is Blowing in The Wind

"Die titel kwam zomaar in ons op en paste perfect", aldus Weitzberg. Toen enkele van hun collega's de publicatie lazen, begonnen zij ook naar Dylan te verwijzen in hun artikelen en was er al snel sprake van een weddenschap.

"Degene die voor zijn pensioen de meeste wetenschappelijke tijdschriften met quotes van Dylan heeft geschreven, wint een lunch in een lokaal restaurant", aldus Lundberg.

Bekijk hier Blowing in The Wind van Bob Dylan:

Lunch

Inmiddels staat de teller van 'Dylan-publicaties' op zes. De onderzoekers benadrukken dat hun weddenschap geen invloed heeft op de kwaliteit van wetenschappelijke studies. Ze voegen de songteksten niet toe aan onderzoeksartikelen.

"Daar zouden we mee in problemen kunnen komen", verklaart Eddie Weitzberg. "We doen het alleen in artikelen waarin we schrijven over onderzoek van anderen: analyses, editorials en dat soort zaken."

Weitzberg laat verder weten dat het zeker niet gaat om een publiciteitsstunt. "Ik word liever beroemd vanwege mijn wetenschappelijke werk, dan mijn Dylan-quotes."