Mier herkent vijanden met voelsprieten

Mieren gebruiken hun voelsprieten om vrienden en vijanden te onderscheiden, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Als de antennes van mieren beschadigd raken, reageren ze minder agressief op vijandige soortgenoten.

Ook hebben ze moeite om soortgenoten te herkennen die tot hun eigen nest behoren als hun voelsprieten niet goed meer functioneren.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Melbourne in het wetenschappelijk tijdschrift American Naturalist.

Slijtage

De wetenschappers voerden hun onderzoek uit met schubmieren van de soort Oecophylla smagdarina. Maar het is al langer bekend dat alle mieren bij ontmoetingen hun voelsprieten langs het lichaam van soortgenoten wrijven.

"We hebben aangetoond dat mieren sociale boodschappen niet goed meer kunnen detecteren als de haartjes op hun antennes zijn beschadigd", verklaart hoofdonderzoeker Mark Elgar op de nieuwssite van de Universiteit van Melbourne.

Beschadigingen van mierenantennes zijn volgens de wetenschappers gek genoeg niet gerelateerd aan ouderdom. De voelsprieten raken vooral beschadigd door gevechten en slijtage.

Voedsel

Mieren gebruiken hun voelsprieten niet alleen bij sociale afwegingen. De dieren sporen ook voedsel op met de antennes en ze 'ruiken' ermee of een schuilplaats veilig is.

"De gevolgen van beschadigingen aan dit chemische orgaan zijn nog niet algemeen bekend", aldus Elgar. "Maar onze studie wijst uit dat het voor mieren ernstige consequenties kan hebben als ze niet meer in staat zijn om bepaalde boodschappen te ontvangen met hun voelsprieten."