Honden blijken toch niet kleurenblind

Honden zijn niet kleurenblind, zoals lang werd aangenomen. Dat blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Honden zijn in staat om blauw en geel papier van elkaar te onderscheiden. De dieren gaan daarbij niet af op de helderheid, maar op het verschil in kleur tussen het papier.

Lang werd verondersteld dat honden kleurenblind zijn vanwege de vorm van de lichtgevoelige cellen in hun ogen. Maar dat idee blijkt nu definitief onjuist, zo melden Russische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Rauw vlees

Bij hun studie confronteerden de onderzoekers honden steeds met twee kleuren papier: lichtblauw en donkerblauw of lichtgeel en donkergeel.

Ze trainden de dieren om één van de twee kleuren te associëren met voedsel door steeds rauw vlees te verstoppen achter dit papier. Dat lukte bij de meeste honden al na drie trainingsrondes.

Vervolgens testten de onderzoekers op een slimme manier of de dieren alleen de helderheid van de kleur (licht of donker) onthielden, of ook de kleur zelf.

Fel

Als een hond bijvoorbeeld getraind was om achter lichtblauw papier te zoeken naar voedsel, werd het dier in een nieuw experiment geconfronteerd met donkerblauw en lichtgeel.

Wanneer de dieren voedsel alleen zouden associëren met de felheid van een kleur, zouden ze in dit geval naar de felste kleur (lichtgeel) lopen. Maar in de meeste gevallen kozen de honden voor de kleur die het dichtst bij lichtblauw lag, namelijk donkerblauw.

Kegeltjes

Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Washington hadden al eerder aangetoond dat honden beschikken over een netvlies met lichtgevoelige cellen in de vorm van kegeltjes. Mensen kunnen met deze cellen kleuren waarnemen.

Wel beschikken honden slechts over twee soorten kegeltjes in ieder oog, waar menselijke ogen drie typesbevatten. Waarschijnlijk kunnen de dieren daardoor de meeste kleuren wel waarnemen, maar geen rood en oranje, zo meldt nieuwssite Physorg.com.