Organisme overleeft zonder seks door 'DNA-diefstal'

Raderdiertjes, kleine organismen die in het water leven, zijn in staat om te overleven zonder seks door DNA te 'stelen' van andere organismen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Raderdiertjes van de soort Adineta vaga behouden hun genetische diversiteit door horizontale genoverdracht, een proces waarbij soorten genetisch materiaal van elkaar overnemen doormiddel van virussen of fysiek contact.

De bevinding verklaart waarom de minuscule waterdiertjes waarschijnlijk al 80 miljoen jaar overleven zonder seks en zijn geëvolueerd tot meer dan 460 verschillende soorten.

Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Eitjes

De wetenschappers kwamen tot hun bevinding door de DNA-volgorde van de soort Adenita vaga in kaart te brengen. Ze ontdekten dat 8 procent van het DNA van raderdiertjes afkomstig is van andere organismen, ondanks hun seksloze leven, meldt nieuwssite Sciencenow

De diertjes leggen onbevruchte eitjes bestaande uit cellen die zichzelf delen, zodat er in eerste instantie nageslacht ontstaat met DNA dat identiek is aan dat van de verwekker.

Raderdiertjes verkrijgen hun genetische diversiteit waarschijnlijk door genen  te 'stelen' in periodes van uitdroging, zo vermoeden de onderzoekers.

Uitdrogend DNA

Ondanks hun voorkeur voor waterrijke omgevingen kunnen raderdiertjes overleven in periodes van droogte. De organismen drogen dan helemaal uit en vertonen nauwelijks activiteit totdat er weer water beschikbaar is.

Gedurende deze periodes van enkele weken tot maanden valt hun DNA uiteen in kleine stukjes. Daardoor kunnen genen van andere bacteriën of schimmels zich vermoedelijk in hun DNA nestelen en worden de diertjes voorzien van 'verse' genen.

Seks

Volgens hoofdonderzoeker Mark Welch van het Woods Hole Oceanographic Institute zorgt dit mechanisme ervoor dat raderdiertjes, ondanks hun gebrek aan seks, een gevarieerde genenpoel in stand houden.

"Sommige aspecten van dit proces van mutatie en DNA-reparatie zijn vergelijkbaar met seks", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily