MRI-scan voorspelt productkeuze consument

Een MRI-scan kan voor een deel voorspellen welk voedingsmiddel consumenten zullen kiezen aan de hand van de verpakking.

Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Nynke van der Laan aan het UMC Utrecht. 

In het onderzoek kregen twintig verschillende vrouwen een voedingsmiddel te zien dat op twee verschillende manieren verpakt was. De ene verpakking benadrukte de smaak van het product terwijl de andere de gezonde kanten ervan benadrukte.

De vrouwen werd gevraagd een keuze te maken tussen de twee. Tijdens hun keuze werd de hersenactiviteit gemeten doormiddel van een MRI-scan. In totaal kregen de vrouwen tien soorten koekjes en negen soort zuivelproducten te zien.

Stimuleren

Uit het onderzoek bleek dat de onderzoekers op basis van de hersenactiviteit in 60 procent van de gevallen met zekerheid de productkeuze van de vrouwen konden voorspellen. "Het lijkt niet veel beter dan de 50 procent kans bij het wagen van een gokje", erkent Van der Laan. "Maar het gaat om twee alternatieven van hetzelfde product, waarbij het verschil in voorkeur relatief klein is."

Door dit onderzoek wordt duidelijk dat een aantrekkelijke uitstraling van het product belangrijker is dan de gezonde uitstraling. Hierdoor kunnen gezonde keuzes wellicht gestimuleerd worden door het product aantrekkelijker te maken in plaats van te concentreren op het benadrukken van de gezonde kanten ervan.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie