Bestek beïnvloedt smaak van voedsel

De eigenschappen van bestek hebben een grote invloed op de smaak van het voedsel dat ermee wordt gegeten, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als kaas of yoghurt wordt geconsumeerd met een mes, smaakt het zouter dan wanneer het met een vork of lepel wordt gegeten.

Ook de kleur en het gewicht van bestek verandert de ervaring van voedsel. Zo smaakt yoghurt het meest romig als het van een witte lepel wordt geproefd. En hoe kleiner de lepel, hoe zoeter de yoghurt lijkt.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift Flavour.

Kaas

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door ruim honderd proefpersonen bij drie experimenten kaas en yoghurt te laten proeven met verschillende soorten bestek. De deelnemers aan het experiment moesten steeds nauwkeurig registreren hoe het voedsel hen smaakte.

De onderzoekers brachten aan de hand van de resultaten in kaart welke invloed het gewicht, de vorm en de kleur van het bestek had op de ervaring van de proefpersonen.

Over het algemeen blijkt voedsel zouter te smaken wanneer het wordt geproefd met een mes. Verder heeft ook het contrast tussen de kleur van het voedsel en de kleur van het bestek een groot effect op de smaakbeleving.

Hersenen

"De manier waarop we voedsel beleven wordt bepaald door een multizintuiglijke ervaring die bestaat uit smaak, het gevoel van het voedsel in onze mond, aroma en de waarneming met onze ogen", verklaart hoofdonderzoeker Charles Spence op BBC News.

"Al voordat we voedsel in onze mond stoppen, hebben onze hersenen al een oordeel klaar dat onze algehele ervaring beïnvloedt", aldus de onderzoeker.