Genen van 'boekenwurm' in kaart gebracht

Amerikaanse wetenschappers hebben de DNA-volgorde bepaald van een microworm die vaak in boeken is te vinden.

De onderzoekers van het Worcester Polytechnic Institute hebben in totaal meer dan 24.000 genen in kaart gebracht van de zogenoemde Panagrellus redivivus, een microworm die onder meer afkomt op middelen die worden gebruikt bij het binden van boeken.

Dat schrijven de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Genetics. Tot nu toe was de veelvuldig door wetenschappers bestudeerde C. elegans de enige rondworm met een gepubliceerde DNA-volgorde.

Het onderzoek op de P. redivivus kan volgens de wetenschappers leiden tot nieuwe inzichten in verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke organismen die in de loop van de evolutie zijn ontstaan.

"Mensen en rondwormen delen een gemeenschappelijke voorouder die meer dan 600 miljoen jaar geleden in oceanen leefde", verklaart hoofonderzoeker Jagan Srinivasan op de nieuwssite van het Worcester Polytecnic Institute.

"Veel van de basale biologische processen zijn sinds deze tijd niet veranderd en zijn bij mensen en rondwormen hetzelfde. We geloven dus dat we veel kunnen leren door dit organisme te bestuderen", aldus de bioloog.

Bier

De bestudeerde rondworm wordt ook wel 'boekenwurm' of 'bibliotheekwurm' genoemd,  omdat het organisme zich voedt met middelen die worden gebruikt bij het binden van boeken. Ook gist kan echter dienen als voedingsbron voor P. redivivus, waardoor de diertjes vaak in omgevingen zijn te vinden waar bier is genuttigd.

Een volwassen exemplaar van de worm is ongeveer 2 millimeter lang. Het lichaam van het organisme bevat naar schatting duizend cellen.

Overigens is P.redivivus zeker niet het enige organisme dat vaak in boeken wordt aangetroffen. De bekendste 'boekenwurm' is het papiervisje, een klein insect dat zich voedt met papiervezels.

Dit gebeurt er als lava sneeuw tegenkomt

Elke dag rond 12.00 uur het belangrijkste nieuws in uw mailbox?

Rosetta-missie

Nederlander Fred Jansen heeft de leiding over een unieke gebeurtenis in de ruimte: de landing van Rosetta-missie op een komeet.