Twijfels bij Bosnisch veldwerk VU-hoogleraar

Het veldwerk van VU-hoogleraar antropologie Mart Bax in Bosnië in het begin van de jaren negentig zit vol onwaarheden. 

Dat schrijft de Volkskrant zaterdag. De krant reisde naar Bosnië om onderzoek te doen in het bedevaartsoord Medjugorje, waarover Bax veel heeft gepubliceerd.

De krant ontdekte onder meer dat historische feiten die Bax in zijn werk beschrijft en plaatsen die hij noemt in de regio, onbekend zijn. Een geschiedenisboek waarnaar Bax verwijst, blijkt in werkelijkheid een toeristische brochure.

'Vervelende vergissing'

Bax schrijft in een brief aan de Volkskrant dat een deel van zijn werk is gebaseerd op een ''vervelende vergissing''. Ook heeft hij de krant laten weten dat hij in andere gevallen verkeerd geïnformeerd is, aldus de Volkskrant.

De VU maakte afgelopen najaar al bekend te onderzoeken of de gepensioneerde hoogleraar wetenschapsfraude heeft gepleegd. Dat onderzoek wordt geleid door VU-ombudsman wetenschappelijke integriteit Peter Hollander. De aankondiging van het onderzoek volgde op de publicatie van een boek waarin onderzoeksjournalist Frank van Kolfschooten vraagtekens zette bij publicaties van Bax over een klooster in het zuiden van Nederland. Het klooster zou helemaal niet bestaan.

Reactie VU

In een reactie op het bericht van de Volkskrant laat de VU weten niet inhoudelijk te willen reageren totdat het onderzoek is afgerond. ''Wij doen hierover geen uitspraken tot de onderste steen boven is'', zei een woordvoerster. Ze laat verder weten dat Hollander de gegevens van de Volkskrant meeneemt in het onderzoek. Hoe lang dat nog gaat duren, is niet bekend.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie