Hersengebied voor muzikale voorkeur ontdekt

Canadese wetenschappers hebben ontdekt in welk hersengebied de muzikale voorkeur van mensen wordt bepaald.

Aan de hand van hersenactiviteit in de zogenoemde nucleus accumbens - een gebied in de kern van het menselijk brein - kan worden voorspeld of iemand bepaalde muziek zal aanschaffen of juist niet.

Hoe meer activiteit er wordt gemeten in en rond het hersengebied, hoe groter de kans dat de muziek bevalt. Dat melden onderzoekers van het Rotman Research Institute in Toronto in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Muziekfragmenten

Bij de studie maakten de wetenschappers hersenscans van proefpersonen die luisterden naar zestig muzikale fragmenten. Na elk fragment moesten de deelnemers aan het experiment aangeven of ze de beluisterde muziek wilden kopen en hoe veel ze eventueel voor het liedje zouden willen betalen.

Uit het onderzoek bleek dat hun voorkeur voor bepaalde fragmenten sterk samenhing met gemeten activiteit in de nucleus accumbens.

Geld

“Als mensen luisteren naar muziek die ze nog nooit eerder hebben gehoord, kan de activiteit in dit ene hersengebied consequent voorspellen of ze de muziek goed vinden en of ze het nummer willen aanschaffen”, verklaart hoofdonderzoekster Valorie Salimpoor op nieuwssite MedicalXpress.

Ook de waarde die mensen toedichten aan muziek is te meten in de nucleus accumbus. “Hoe meer activiteit we in dit gebied zien, hoe meer geld mensen willen uitgeven voor de muziek”, aldus Salimpoor.